Pedagogische en Onderwijswetenschappen
Het begrijpen van de wereld gaat vooral via taal. Taalonderwijs is onomstotelijk de kern van het leerplan, stelt Rijlaarsdam, en taalbeheersing de pijler waarop al het onderwijs berust. Zulk onderwijs vergt dat alle leraren, van alle vakken, leerlingen leren teksten te begrijpen, en dat begrip te delen met anderen, in woord en geschrift. Gezamenlijk kunnen we zo de taalbeheersing van leerlingen in Nederland op het hoogst mogelijke peil brengen. Dat gebeurt, volgens de hoogleraar, vanaf de vroege taalontwikkeling tot het leren begrijpen van complexe teksten in het hoger onderwijs en het leren zinnige dingen te zeggen en schrijven over ingewikkelde processen op een begrijpbare manier. Verantwoordelijkheid nemen voor wat je zegt en schrijft.
Nederlands biedt leerlingen inzicht en oefening in expressieve en creatieve communicatie, in kritische communicatie, in functioneel, zakelijk, academisch en literair taalverkeer. Andere schoolvakken bieden leerlingen vakspecifieke oefening om de basisvaardigheden uit te breiden naar andere inhoudsdomeinen, naar andere vensters op de wereld.
Prof. dr. G.C.W. Rijlaarsdam, hoogleraar Onderwijskunde, in het bijzonder didactische vernieuwing ten behoeve van het voortgezet onderwijs: Begrijpen en begrepen worden. De essentie van taalonderwijs.
Dit afscheidscollege is hier live te volgen.
Professor Rijlaarsdam invites non-Dutch speakers to follow the lecture via Zoom webinar with subtitles.