Hoewel de Europese Unie met succes het politieke gezag over bijna een half miljard burgers heeft verworven, is de politieke identiteit van al die burgers nog steeds primair verbonden met de EU-lidstaat waar zij wonen en identificeren veel mensen zich uitsluitend met hun nationale gemeenschap. Dit vormt een grote uitdaging voor beleidsmakers, omdat collectieve identiteit de kern vormt van de problemen waarmee de EU momenteel wordt geconfronteerd, zoals de Russische inval op Oekraïne, Brexit en euroscepticisme, en conflicten over Europese solidariteit tijdens recente crises.
Kerngegevens van evenement Gemeenschappelijke instituties, uiteenlopende identiteiten?
13 oktober 2023
Theresa Kuhn (foto: Kirsten van Santen)
Aula - Oude Lutherse kerk

Singel 411
1012 WN Amsterdam

In haar oratie laat Theresa Kuhn zien hoe de Europese identiteit zich de afgelopen decennia heeft ontwikkeld en wat deze ontwikkelingen verklaart. Zij betoogt dat het niet alleen uitmaakt of burgers zich Europees voelen, maar ook wat voor soort Europese identiteit zich ontwikkelt, dat wil zeggen op welke criteria deze is gebaseerd en wat de grenzen zijn. Een kosmopolitisch begrip van de Europese identiteit is noodzakelijk om gezamenlijk te kunnen reageren op internationale uitdagingen zoals oorlogen, massamigratie en klimaatverandering.

Prof. dr. T. Kuhn, hoogleraar Moderne geschiedenis en politiek van Europa in een globale context: Common institutions, diverging identities: Supranational institution building and collective identity formation in the European Union

Deze oratie is hier live te volgen.