De Kring Amsterdamse Economen (KAE) en Kring Andragologie organiseren een collegereeks veranderd economisch denken voor alumni en studenten.
Kerngegevens van evenement Collegereeks Veranderen Economisch Denken
Startdatum
26 september 2023
Einddatum
28 november 2023
19:00

Het bestaand economisch denken staat in de maatschappij fors onder kritiek: vanuit verduurzaming & uitputting van onze wereld, vanuit klimaatverandering & CO2-reductie, en vanuit het circulair maken & vergroenen van de economie. Waarbij de discussie gaat over o.a. de verantwoordelijkheid van bedrijven hierin, wel/geen noodzaak tot krimp (degrowth) & consuminderen, de verschuiving van Bbp-denken naar het concept Brede Welvaart als maatstaf, en over de vraag of er niet überhaupt een nieuw duurzaam economisch paradigma nodig is. Terwijl in de dagelijkse praktijk ondertussen het financieel monetair-systeem, de financiering van (overheids)schulden, het ontstaan van overwinsten in combinatie met de groeiende nationale en mondiale zorg over inflatie, bestaanszekerheid en rechtvaardigheid, evenzovele tekenen aan de wand zijn.

College programma

Dinsdag 26 sept Roles and Responsibilities of business in sustainability
Dinsdag 10 okt.  Duurzame groei of bewuste krimp: existentiële vragen voor economen
Dinsdag 31 okt.    Welzijnseconomie Matrix
Dinsdag 14 nov.  Naar een duurzaam economisch paradigma
Dinsdag 28 nov.  Internationale economische aspecten

Kosten deelname

De deelnamekosten zijn €300,- voor de hele reeks. AUV-leden betalen €240,- en studenten €100,-. Voor de KAE-leden is deelname gratis; zij dienen zich wel in te schrijven.