Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
In nog geen 40 jaar tijd zijn we in een digitale samenleving beland, waarin informatie, mensen en apparaten continu met elkaar verbonden zijn. De digitale revolutie heeft ons dagelijks leven fundamenteel veranderd. Het raakt ons allemaal – als mens en als consument. Herhaaldelijk popt de vraag op of we dit bij aanvang niet hadden kunnen voorzien. Waarschijnlijk niet, denkt Guda van Noort. De trein met technologische ontwikkelingen dendert ondertussen almaar door. In haar oratie roept Van Noort iedereen op om deze ontwikkelingen niet lijdzaam te ondergaan en passief te aanschouwen, maar kritisch na te denken en actief deel te nemen aan het debat over mediatechnologie en digitale beïnvloeding.
Kerngegevens van evenement Digitale verleiding: navigeren door woelige wateren
Datum
12 april 2023
Tijd
16:30
Guda van Noort (foto: Dirk Gillissen)
Guda van Noort (foto: Dirk Gillissen)

Van Noort staat stil bij hoe ontwikkelingen in technologie het digitale beïnvloedingsproces veranderen, met een focus op mediatechnologie. Aan de hand van onderzoek betoogt ze dat het beïnvloedingsproces uit evenwicht is geraakt en laat zien hoe. De balans was niet meteen al zoek, want aanvankelijk zagen we digitalisering van media als een positieve emanciperende ontwikkeling. Digitale media geven ons toegang tot een ongekende hoeveelheid informatie, en daarmee hebben we als consument meer autonomie en controle. We kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk producten, diensten en prijzen vergelijken. Dit maakte ons minder afhankelijk van de communicatie van merken zelf. Ook kunnen we door digitale media zelf informatie verspreiden, waarmee we andere consumenten kunnen overtuigen en druk kunnen uitoefenen op het merk.

Maar het positieve perspectief heeft steeds meer plaats gemaakt voor een kritisch perspectief, aldus Van Noort. Dit zien we terug in het maatschappelijke debat, waar de toenemende macht van BigTech, privacy-issues en schaduwkanten van algoritmes en AI de boventoon voeren. We zien het ook terug in nieuwe wet- en regelgeving. Zo zijn de AVG, de Digital Markets Act en de Digital Service Act uitdrukkelijk bedoeld om consumenten te beschermen, hen meer autonomie en controle te geven.

Er is een weg richting een betere balans tussen mediatechnologie en het digitale beïnvloedingsproces, schetst Van Noort. Dat zal echter geen quick fix zal zijn, waarschuwt ze, en we hebben alle betrokken partijen hierbij nodig: wetenschappers, consumenten, merken, reclame- en mediabureaus, de platformen waarop zij opereren, en wet- en regelgevende en handhavende organen.

Prof. dr. G. van Noort, hoogleraar Persuasion & New Media Technologies: Digitale verleiding: navigeren door woelige wateren.

Deze oratie is hier live te volgen.

Aula - Oude Lutherse kerk

Singel 411
1012 WN Amsterdam