In het onderzoeksprogramma "Grip op IJs", onderzoeken ijsarena Thialf, excellentiecentrum voor duurzame watertechnologie Wetsus, de Universiteit van Amsterdam en University College London samen innovatieve oplossingen die leiden tot schaatsijs dat zowel sneller als duurzamer is. Met de recente toevoeging van PhD-student Loes Heemskerk aan het team, begeleid door UvA-IoP-natuurkundige Daniel Bonn, is het onderzoeksteam nu compleet.
thialf
Het ijs van Thialf wordt bereid

De onderzoeksgroep van Daniel Bonn heeft ruime ervaring met het onderzoeken van ijs, en de vraag waarom dat glad is - zie bijvoorbeeld

De fysica van het schaatsen
Hoe komt het dat we kunnen schaatsen?
IJs geneest zichzelf

De groep bundelt nu de krachten met Thialf, Wetsus en University College London.  Om beter grip op de kwaliteit van ijs te krijgen onderzoekt het team hoe de grip en glij-eigenschappen van ijs kunnen worden gemeten en aangepast. Het team bestaat uit:

• PhD-student: Loes Heemskerk, Wetsus
  • Promotor: Prof. Dr. Daniel Bonn, Universiteit van Amsterdam, Institute of Physics
  • Co-Promotor: Prof. Dr. Christoph Salzmann, University College London, Physical and Materials Chemistry
  • Begeleiders vanuit Wetsus: Dr. Elmar C. Fuchs en Dr. Doekle Yntema
  • Wetenschappelijk advies Wetsus: Dr. Michel Saakes
  • Innovatielab Thialf: Dr. Inge Stoter

Zie voor meer over het "Grip op IJs"-programma de onderstaande links: