Op 16 mei opent in het Universiteitskwartier een pop-up van het Klimaatmuseum. De tentoonstelling, die is ontwikkeld samen met studenten en onderzoekers van de UvA, maakt de gevolgen van de klimaatcrisis invoelbaar via kunst, wetenschap en interactieve installaties. ‘We kennen de feiten, maar komen pas in beweging als iets ons raakt.’

In de expositie, die tot half september te zien is bij VOX-POP, krijg je meer inzicht in het klimaatonderzoek van de UvA en kun je je laten inspireren door kunstwerken en installaties. ‘Wat deze tentoonstelling bijzonder maakt, is dat we kunst, wetenschap en klimaat samenbrengen’, vertelt Laura van Rutten, oprichter van het Klimaatmuseum en alumnus van de UvA-master Publieksgeschiedenis.

Levensgrote infographic

Het werk van acht UvA-wetenschappers uit verschillende vakgebieden is een belangrijke pijler van de expositie. De hoofdconclusies uit hun onderzoek worden op een toegankelijke, aansprekende manier verwoord én verbeeld – via kunst of interactieve installaties.

Onder de onderzoekers is bijvoorbeeld Spinozapremie-winnaar Joyeeta Gupta, die zich richt op wereldwijde rechtvaardigheid in relatie tot de klimaatcrisis. In een levensgrote infographic met enorme taartpunten kun je als bezoeker met haar meedenken over hoe de gevolgen van de klimaatcrisis eerlijker over de wereld verdeeld kunnen worden.

Verschillende zintuigen

‘In de expositie maken we veel gebruik van behavioural design’, vertelt Van Rutten, ‘waarbij niet alleen iets te zien is, maar ook andere zintuigen worden aangesproken. Kennis blijft nu eenmaal beter hangen als je ergens actief mee bezig bent.’

Veel van de stukken in de expositie kun je dan ook bewegen en aanraken, of je er op een andere manier in onderdompelen. Denk bijvoorbeeld aan een installatie over sociale kantelpunten, waarbij je als bezoeker zelf aan tandwielen kunt draaien om te ervaren hoe de maatschappij in beweging kan worden gebracht. Of een geluidskunstwerk in een verduisterde lift, waar je je heel even metersdiep onder water in de Amsterdamse haven waant.

Hoopvol verhaal

De expositie komt voort uit een samenwerking met studenten en docenten van de Faculteit der Geesteswetenschappen. Onder meer de student-programmamakers van VOX-POP, de creatieve broedplaats van de faculteit, droegen bij aan de totstandkoming ervan. Ook maakten studenten van de master Art and Performance Research Studies een kunstwerk voor de expositie waarmee ze reageren op de conclusies uit onderzoek.

‘Met deze combinatie van kunst, wetenschap en interactieve elementen willen we niet alleen de urgentie van de klimaatcrisis laten zien, maar ook vooral een hoopvol verhaal vertellen’, aldus Van Rutten. ‘We willen mensen inspireren, en ze laten zien en ervaren dat verandering mogelijk is.’

Over het Klimaatmuseum

Het Klimaatmuseum is een reizend popup-museum dat door middel van verbeeldingskracht de urgentie van de klimaatcrisis inzichtelijk wil maken. Volgens Van Rutten is dat laatste hard nodig: ‘Wetenschappelijke kennis is vaak complex en abstract. In het Klimaatmuseum maken we deze door middel van creativiteit en interactie toegankelijk voor een breder publiek. Dat is belangrijk, want we komen pas in beweging als iets ons raakt.'