Dit nieuwe boek, onder redactie van Gulnaz Sibgatullina en Gerard Wiegers, getiteld 'European Muslims and the Qur’an: Practices of Translation, Interpretation, and Commodification' en gepubliceerd door De Gruyter, is een uitkomst van het onderzoek van het Amsterdamse team binnen het ERC Synergy project “The European Qur’an”.

Het boek bevat tien bijdragen over verschillende regio’s en perioden en laat zien hoe moslims in Europa (waaronder het Iberisch schiereiland, maar ook gebieden in het Europese deel van Rusland, en Oost- en Zuid Europese landen zoals Polen en Bosnië) tussen de 15e en begin 20e eeuw de Koran vertaalden en interpreteerden in het Arabisch, Turks en de verschillende andere geschreven talen die het Europese continent rijk was. Het werpt licht op de verhoudingen tussen de groepen, vormen van samenwerking, maar ook barrières, en op de agency van individuele Europese moslims. Deze titel zal een jaar na verschijning ook in open access beschikbaar zijn.

Prof. dr. G.A. (Gerard) Wiegers

Faculteit der Geesteswetenschappen