Het eerste gereedschap in de SEPP-kist: ‘High Dosage Tutoring’
SEPP heeft als doel de kloof tussen wetenschap en onderwijspraktijk te overbruggen. Het biedt een "gereedschapskist" van bewezen effectieve interventies voor kansarme leerlingen en hun verzorgers door middel van samenwerking tussen onderzoekers en innovators. Hierdoor kunnen veelbelovende onderwijsvernieuwingen worden geïdentificeerd en geëvalueerd.
Een van de eerste onderzochte interventies door SEPP is High Dosage Tutoring (HDT). HDT is gericht op het verbeteren van de rekenvaardigheden van leerlingen die onder het landelijk gemiddelde presteren. Het omvat één-op-één rekenlessen, ondersteund door professionele tutors en nauwe betrokkenheid van ouders om de sociaal-emotionele ontwikkeling te bevorderen.
Onderzoekers actief binnen SEPP hebben het effect van High Dosage Tutoring (HDT) bij meerdere projecten in Nederland onderzocht. Waar mogelijk is gebruik gemaakt van een Randomized Controlled Trial (RCT) onderzoeksdesign. Dat wil zeggen dat de deelnemers aan het onderzoek op aselecte wijze wordt verdeeld in een interventiegroep of een controlegroep. RCT's worden beschouwd als de beste onderzoeksmethode om een hypothese te testen en effecten van programma’s te meten. Tot nu toe zijn in alle HDT RCT’s sterke significante effecten gevonden.
SEPP streeft ernaar om wetenschap en praktijk te verenigen en duurzame, effectieve onderwijsinterventies te ontwikkelen die de kansenongelijkheid in het onderwijs verminderen. Door middel van een gemengde onderzoeksbenadering, waaronder Randomized Controlled Trials, wil SEPP de impact van deze interventies objectief beoordelen en onderwijsvernieuwing bevorderen.
Heeft u vragen over het lopende onderzoek? Wilt u samenwerken met SEPP? Of heeft u een algemene vraag over SEPP? Stuur een mail naar dr. Jurgen Tijms.