Walters, A. J. C., & van Praag, P. (2024). Professionalization and Personalization in Dutch Political Campaigning. In S. de Lange, T. Louwerse, P. 't Hart, & C. van Ham (Eds.), The Oxford Handbook of Dutch Politics (pp. 403-419). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198875499.001.0001
2019
van der Meer, T., & van Praag, P. (2019). Volatiliteit en fragmentatie: op zoek naar de dader. In T. Louwerse, R. Andeweg, J. van Holsteyn, & J. den Ridder (Eds.), Van driestromenland tot delta? : Beschouwingen over ontwikkelingen in de Nederlandse politiek (pp. 81-98). Leiden University Press. [details]
Walter, A. S., van der Brug, W., & van Praag, P. (2014). When the stakes are high: party competition and negative campaigning. Comparative Political Studies, 47(4), 550-573. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/0010414013488543[details]
Walter, A., & van Praag, P. (2014). Van volgzaam en respectvol naar dominant en sturend: de rol van de moderator in het Nederlandse verkiezingsdebat (1963-2010). Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 42(1), 4-21. https://doi.org/10.5553/TCW/138469302014042001002[details]
Adriaansen, M. L., van Praag, P., & de Vreese, C. H. (2012). A mixed report: The effects of strategic and substantive news content on political cynicism and voting. Communications : The European Journal of Communication Research, 37(2), 153-172. https://doi.org/10.1515/commun-2012-0008[details]
Walter, A. S., & van Praag, P. (2012). Een gemiste kans? De rol van YouTube in de verkiezingscampagne van 2010. Res Publica, 54(4), 443-464. Article 2. [details]
van Praag, P., & Adriaansen, M. (2011). The new cultural cleavage: immigration and the challenge to Dutch politics and media. In K. Brants, & K. Voltmer (Eds.), Political communication in postmodern democracy: challenging the primacy of politics (pp. 200-214). Palgrave Macmillan. [details]
2010
Adriaansen, M. L., van Praag, P., & de Vreese, C. H. (2010). Substance matters: how news content can reduce political cynicism. International Journal of Public Opinion Research, 22(4), 433-457. https://doi.org/10.1093/ijpor/edq033[details]
Adriaansen, M., & van Praag, P. (2010). Nieuwe scheidslijnen en de turbulente relatie tussen politiek, media en burgers. In H. Dijstelbloem, P. den Hoed, J. W. Holtslag, & S. Schouten (Eds.), Het gezicht van de publieke zaak: openbaar bestuur onder ogen (pp. 241-272). (WRR verkenningen; No. 23). Amsterdam University Press. https://doi.org/10.5117/9789089642622[details]
Brants, K., de Vreese, C., Möller, J., & van Praag, P. (2010). The real spiral of cynicism? Symbiosis and mistrust between politicians and journalists. The International Journal of Press/Politics, 15(1), 25-40. https://doi.org/10.1177/1940161209351005[details]
van Praag, P. (2010). Doen de media nog aan waarheidsvinding? In C. van Baalen, W. Breedveld, M. Leenders, J. van Merriënboer, J. Ramakers, & J. Turpijn (Eds.), Waarheidsvinding en waarheidsbeleving (pp. 75-85). (Jaarboek parlementaire geschiedenis; Vol. 2010). Boom. [details]
van Praag, P., & Van Aelst, P. (2010). Verkiezingscampagnes in België en Nederland: vergelijkbare landen, verschillende campagnes? Res Publica, 52(3), 375-390. [details]
2009
van Praag, P. (2009). Onafhankelijke referendumcommissies: kenmerkend voor de Nederlandse consensusdemocratie. Res Publica, 51(1), 33-51. [details]
2008
Van Aelst, P., Brants, K., van Praag, P., de Vreese, C., Nuytemans, M., & van Dalen, A. (2008). The Fourth Estate as superpower? an empirical study of perceptions of media power in Belgium and the Netherlands. Journalism Studies, 9(4), 494-511. https://doi.org/10.1080/14616700802114134[details]
van Praag, P. (2008). Démocratie consociative et cartellisation: le cas des Pays-Bas. In Y. Aucante, A. Dézé, & N. Sauger (Eds.), Les systèmes de partis dans les démocraties occidentales: le modèle du parti-cartel en question (pp. 171-194). (Fait politique). Les Presses de Sciences Po. http://www.cairn.info/resume.php?ID_ARTICLE=SCPO_AUCAN_2008_01_0171[details]
2014
Brants, K., & van Praag, P. (2014). Het pessimisme voorbij. In P. van Praag, & K. Brants (Eds.), Media, macht en politiek: de verkiezingscampagne van 2012 (pp. 226-245). AMB. [details]
van Praag, P., & Brants, K. (2014). Media, macht en politiek: de verkiezingscampagne van 2012. Diemen: AMB. [details]
2013
Klamer, A., & van Praag, P. (2013). Groot denker, warm hart: Jos de Beus (1952-2013). Amsterdam: Amsterdam University Press. [details]
van Praag, P. (2013). De Beus en de toeschouwersdemocratie. Res Publica, 55(2), 253-256. [details]
de Beus, J., Brants, K., & van Praag, P. (2011). Media en hun rol in de Nederlandse democratie. In R. Andeweg, & J. Thomassen (Eds.), Democratie doorgelicht: het functioneren van de Nederlandse democratie (pp. 387-405). Leiden University Press. [details]
van Praag, P. (2018). De macht van de spindoctors: Kabinetsformatie 2017: de media. In A. W. Heringa, & J. Schinkelshoek (Eds.), Stratego, risk en scrabble: Kabinetsformatie 2017 (pp. 37-46). (Montesquieu-reeks; Vol. 9). Boom Juridisch. [details]
van Praag, P. (2017). De Nederlandse consensudemocratie: Achtergrond en toekomst. In P. van Praag (Ed.), Politicologie en de veranderende politiek (pp. 97-121). Amsterdam University Press. [details]
van Praag, P. (2017). Politiek en media. In P. van Praag (Ed.), Politicologie en de veranderende politiek (pp. 213-236). Amsterdam University Press. [details]
van Praag, P. (Ed.) (2017). Politicologie en de veranderende politiek. Amsterdam University Press. [details]
van der Brug, W., van Praag, P., & van der Eijk, C. (2017). Verkiezingen, scheidslijnen en kiesgedrag: Van stabiliteit naar volatiliteit . In P. van Praag (Ed.), Politicologie en de veranderende politiek (pp. 147-172). Amsterdam University Press. [details]
2016
van Praag, P. (2016). Van gedelegeerd vertrouwen naar georganiseerd wantrouwen: De betekenis van Nieuw Links voor de Partij van de Arbeid. In C. Hietland, & G. Voerman (Eds.), 10 over rood : 50 jaar later (pp. 45-71, 253-256). Boom. [details]
van Praag, P. (2016). Van kiezers en campagnes: de electorale ontwikkeling van de PvdA. In F. Becker, & G. Voerman (Eds.), Zeventig jaar Partij van de Arbeid (pp. 99-125). Boom. [details]
van Praag, P. (2016). Verkiezingsstrijd: twee stijlen van campagnevoeren. In R. van Es, & J. van Rossum (Eds.), De stad als organisatie: lessen uit The Wire(pp. 258-277). Deventer: Vakmedianet. [details]
2015
van Praag, P., & de Liagre Böhl, H. (2015). Tussen wetenschap en engagement: de roerige geschiedenis van de Amsterdamse politicologie. In R. B. Andeweg, & B. Vis (Eds.), Politicologie in Nederland: van politisering naar professionalisering (pp. 19-36). Nederlandse Kring voor Wetenschap der Politiek. [details]
Walter, A., & van Praag, P. (2014). Het premiersdebat als game changer. In P. van Praag, & K. Brants (Eds.), Media, macht en politiek: de verkiezingscampagne van 2012 (pp. 125-144). AMB. [details]
van Praag, P. (2014). Het televisienieuws: in de ban van debatten en peilingen. In P. van Praag, & K. Brants (Eds.), Media, macht en politiek: de verkiezingscampagne van 2012 (pp. 85-105). AMB. [details]
van Praag, P., & Brants, K. (2014). De macht van de medialogica. In P. van Praag, & K. Brants (Eds.), Media, macht en politiek: de verkiezingscampagne van 2012 (pp. 3-20). AMB. [details]
van Praag, P., & Walter, A. (2014). De gestage professionalisering van de verkiezingscampagnes. In P. van Praag, & K. Brants (Eds.), Media, macht en politiek: de verkiezingscampagne van 2012 (pp. 21-43). AMB. [details]
2013
Arbaoui, B., van Praag, P., & van der Brug, W. (2013). De veranderingen in het televisielandschap: dramatische gevolgen? In R. Aerts, & P. de Goede (Eds.), Omstreden democratie: over de problemen van een succesverhaal (pp. 131-145). Boom. [details]
Hofer, L., van der Brug, W., & van Praag, P. (2013). Personalisering van de politiek: fabel of niet? In R. Aerts, & P. de Goede (Eds.), Omstreden democratie: over de problemen van een succesverhaal (pp. 167-186). Boom. [details]
van Praag, P. (2012). Fact free politics en de verantwoordelijkheid van de overheid. In K. Brants (Ed.), Journalistiek en politiek in onzekere tijden (pp. 53-70). Boom Lemma uitgevers. [details]
van Praag, P. (2012). Media houden vooral van conflicten. Tijdschrift Conflicthantering, 7(6), 5-9. [details]
2011
van Praag, P. (2011). Media zoeken nu de gunst van het publiek. Christen democratische verkenningen, 2011(lente), 61-67. [details]
2008
van Praag, P. (2008). Politici in de wetenschap, wetenschappers in de politiek. Res Publica, 50(4), 464-467. [details]
van Praag, P. (2008). Rutte versus Verdonk: Was dit nu echt het probleem van de VVD? In G. Voerman (Ed.), Jaarboek 2006 (pp. 135-153). Rijksuniversiteit Groningen, Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen (DNPP). http://dnpp.eldoc.ub.rug.nl/FILES/root/jb-dnpp/jb06/vanpraag.pdf[details]
van Praag, P., & Brants, K. (2008). Professioneler, harder en populistischer, veranderingen in de campagnecultuur na 2002. Bestuurskunde, 17(3), 22-29. [details]
van der Brug, W., & van Praag, P. (2018). Ontwikkeling, bevriezing en ontdooiing van het partijstelsel. In R. B. Andeweg, & M. Leyenaar (Eds.), Alle stemmen tellen!: Een eeuw algemeen kiesrecht (pp. 117-142). Amsterdam University Press.
van der Meer, T. W. G. (Author), Aarts, K. (Author), Andeweg, R. (Author), Boogers, M. (Author), van der Brug, W. (Author), Hendriks, F. (Author), Hollander, S. (Author), van Holsteyn, J. (Author), Kolk, H. V. D. (Author), Koole, R. (Author), Krieken, K. V. D. (Author), de Lange, S. L. (Author), van Praag, P. (Author), Rosema, M. (Author), de Vreese, C. H. (Author), Wagenaar, C. (Author), Wille, A. (Author), & Hakhverdian, A. (Author). (2018). Natuurlijk een referendum over het referendum: Als de Wet op het raadplegend referendum deze week wordt weggestemd, dan zien middelbaar- en lageropgeleiden hun wantrouwen in de politiek bevestigd, waarschuwen achttien politicologen en bestuurskundigen.. Web publication or website, NRC Handelsblad. https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/17/natuurlijk-een-referendum-over-het-referendum-a1592613
van Praag, P., & Walter, A. S. (2012). Campagne was zeker niet harder dan vroeger. De Volkskrant, 29.
2010
Adriaansen, M., & van Praag, P. (2010). Jonge kiezer is net oudere. De Volkskrant, 38.
Doorduyn, Y., & van Praag, P. (2010). Doorduyn (2010, 27 februari) Stuurloos dobberen we voort; politieke enquête aan de vooravond van de gemeeenteraadsverkiezingen. De volkskrant, het vervolg, 29.
Doorduyn, Y., & van Praag, P. (2010). Doorduyn (2010, 4 maart) Allochtone stemmers redden PvdA; onderzoek Kamerverkiezingen 2010. De Volkskrant, 3.
Doorduyn, Y., & van Praag, P. (2010). Doorduyn (2010, 5 juni) Allemaal liberaal, De meeste kiezers volgen campagne via tv en krant. De volkskrant, het vervolg, 2.
van Praag, P. (2010). (2010, 25 februari) PvdA wint eerste slag. De Volkskrant, Forum, 25022010.
van Praag, P. (2010). Hoe naïef is links? De Volkskrant, Opinie en debat.
van Praag, P., & Doorduyn, Y. (2010). (2010, 5 juni) Van linkse lente naar linkse winter; onderzoek Kamerverkiezingen 2010. De volkskrant, het vervolg, 3.
van Praag, P., & Meerhof, R. (2010). (2010, 24 april) Economie gaat ver boven veiligheid bij verkiezingen; onderzoek Kamerverkiezingen 2010. De Volkskrant, 5.
van Praag, P., & Meerhof, R. (2010). (2010, 24 april) PVV doet het slecht en kan plek in het kabinet wel vergeten; onderzoek Kamerverkiezingen 2010. De Volkskrant, 5.
2009
van Praag, P. (2009). Van Baalen verslaat Rutte. Financieel dagblad, 9.
2009
Arbaoui, B., van der Brug, W., & van Praag, P. (2009). How media contexts shape political support: individual and macro effects.
Walter, A., & van Praag, P. (2009). Van volgzaam en respectvol naar dominant en sturend de rol van de mediator in het Nederlandse verkiezingsdebat.
de Beus, J., Brants, K. L. K., & van Praag, P. (2009). Media en hun rol in de Nederlandse democratie. Paper presented at paper voor Politicologenetmaal, Berg en Dal, .
Lidmaatschap / relevante positie
van Praag, P. (2012). Beoordelingscommissie MaGW Onderzoekstalent 2011., NWO, The Hague.
van Praag, P. (18-02-2017). Zelfs GroenLinks-kiezers overwegen Rutte? [Print]. Zelfs GroenLinks-kiezers overwegen Rutte?.
van Praag, P. (19-01-2015). Nationale ramp betekent vaak electorale winst. Interview door Pieter Hotse Smit. [Print] de Volkskrant. Nationale ramp betekent vaak electorale winst. Interview door Pieter Hotse Smit..
van Praag, P. (16-05-2014). 'Campagnes zijn in Nederland juist heel inhoudelijk'. Interview door Roelf Jan Duin. [Print] Het Parool.. 'Campagnes zijn in Nederland juist heel inhoudelijk'. Interview door Roelf Jan Duin..
van Praag, P. (14-03-2014). Waar verschuilt de kiezer zich? Interview door Maartje Bakker. [Print] de Volkskrant. Waar verschuilt de kiezer zich? Interview door Maartje Bakker..
van Praag, P. (07-03-2009). Interview Algemeen Dagblad [Print]. Interview Algemeen Dagblad.
Spreker
van Praag, P. (speaker) & Walter, A. (speaker) (9-11-2012). Demonisering in de hoogtijdagen van de verzuiling, negatieve campagnevoering door de PvdA., Lecture at Wiardi Beckman Stichting, symposium Verkiezingscampagnes, Den Haag.
van Praag, P. (speaker) (12-9-2012). Volatiliteit en fragmentatie op de electorale markt., Lecture op verkiezingsavond ANP, Den Haag.
van Praag, P. (speaker) (3-9-2012). Media en Politiek, waar zitten de potentiële kiezers van partijen., Presentatie bij boekaanbieding Rens Vliegenthart, 'U kletst uit uw nek, over de relatie tussen politiek, media en de kiezer', Den Haag.
van Praag, P. (speaker) (29-4-2011). Fact Free Politics en de verantwoordelijkheid van de overheid., Presentation at the symposium Politiek en media in onzekere tijden. Symposium bij het afscheid van Kees Brants., Leiden University: Leiden.
Adriaansen, M. (speaker), de Vreese, C. (speaker) & van Praag, P. (speaker) (27-5-2010). A mixed report: effects of strategic and substantive news content on political cynicism and voting, Politicologenetmaal, Leuven.
Adriaansen, M. (speaker), de Vreese, C. (speaker) & van Praag, P. (speaker) (4-2-2010). Political Trust and Cynicism: Dissecting Attitudes towards Politicians, Paper presented at Etmaal van de communicatiewetenschap, Gent.
Walter, A. S. (speaker) & van Praag, P. (speaker) (2009). Van volgzaam en respectvol naar dominant en sturend: de rol van de mediator in het Nederlandse verkiezingsdebat’, paper presented at the Session Political Communication, Politicologenetmaal, Berg en Dal.
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteren’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Je kunt je voorkeur op ieder moment wijzigen door op de link ‘Cookie instellingen’ te klikken die je onderaan iedere pagina vindt. Lees ook het UvA Privacy statement.