Speciaal voor bachelorstudenten die zowel muzikaal als wetenschappelijk de diepte in willen, hebben de opleiding Muziekwetenschap van de UvA en het Conservatorium van Amsterdam (CvA) samen de Academy for Musicology and Musicianship Amsterdam (AMMA) ontworpen. Ben je student Muziekwetenschap aan de UvA en wil je je daarnaast muziektheoretisch op hoog niveau ontwikkelen, dan kun je via AMMA aan het CvA keuzevakken volgen. De aan het CvA behaalde studiepunten kunnen na overleg met de Examencommissie deel uitmaken van je keuzeruimte in je studieprogramma Muziekwetenschap.

Waarom?

Het doel van dit programma is om het gemakkelijker te maken om naast je universitaire vakken ook vakken aan het conservatorium te volgen. In het verleden bleek de combinatie van beide studierichtingen vaak lastig, onder meer doordat roosters niet goed op elkaar aansloten. Binnen AMMA worden de inhoud en planning van de vakken beter op elkaar afgestemd.

De huidige muzikale beroepspraktijk vraagt steeds nadrukkelijker om musici die niet alleen artistiek op topniveau kunnen presteren, maar ook over academische competenties beschikken. Daarnaast wordt van wetenschappers gevraagd dat hun analytische vaardigheden niet alleen conceptueel zijn, maar ook belichaamd en intuïtief. Door docenten en studenten van universiteit en conservatorium bijeen te brengen, verzorgt AMMA deze uitwisseling tussen theorie, onderzoek en praktijk.

Hoe werkt het?

Als student Muziekwetenschap kun je deelnemen aan seminars, speciale tracks, of aan keuzevakken op het gebied van wereldmuziek. Alle vakken worden gegeven op het conservatorium. Let op: voor deelname aan de speciale tracks is het afleggen van een toelatingsexamen noodzakelijk.

1. AMMA-seminars (6 EC, 1 semester): een bevlogen docententeam met verschillende achtergronden betrekt een gemengde studentengroep vanuit het Conservatorium van Amsterdam en de UvA bij onderwerpen op het raakvlak van muziekcreatie, uitvoering en wetenschap.

Deelname is mogelijk zonder toelatingsexamen. Je moet je als UvA-student aanmelden via zowel de UvA-vakaanmelding (GLASS) als via de website van het Conservatorium van Amsterdam voor 1 juni 2024. Kies na het invullen van je persoonsgegevens voor de afdeling 'Academy for Musicology and Musicianship' en het programma 'AMMA Seminars'.

2. Speciale tracks op het gebied van muziektheorie (30 EC, maximaal 2 jaar): je sluit aan bij de lessen muziektheorie van een van de afdelingen van het Conservatorium van Amsterdam.

• AMMA Classical music theory
  • AMMA Jazz theory
  • AMMA Pop / Amsterdam Electronic Music Academy (AEMA)
  • AMMA Early music theory

Om deel te nemen aan een van deze AMMA-trajecten moeten UvA-studenten een toelatingsexamen afleggen. Schrijf je in via de website van het Conservatorium van Amsterdam voor 15 maart 2024. Kies na het invullen van je persoonsgegevens voor de afdeling 'Academy for Musicology and Musicianship’ en vervolgens onder ‘Opleiding/Programma’ de special track naar keuze.

3. AMMA-keuzevakken wereldmuziek (2 EC, 1 semester): je doet praktijkervaring op in een uitvoeringstraditie naar keuze (o.a. handpercussie, Indiase tafel, Javaanse gamelan, Afrikaanse Mbira, Flamenco).

Deelname is mogelijk zonder toelatingsexamen. Je moet je als UvA-student aanmelden via zowel de UvA-vakaanmelding (GLASS) als via de website van het Conservatorium van Amsterdam. Kies na het invullen van je persoonsgegevens voor de afdeling 'Academy for Musicology and Musicianship' en het programma 'AMMA keuzevakken wereldmuziek'.

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met Cornelieke van Voskuijlen (Conservatorium van Amsterdam), via amma@ahk.nl.