De Centrale Ondernemingsraad van de UvA (COR) is heel bezorgd over de oorlog in Palestina en Israël. De COR is ook geschokt door de gebeurtenissen van de afgelopen twee weken binnen onze universiteit, waarbij duidelijk is geworden dat er een diversiteit aan ervaringen van de gebeurtenissen bestaat, maar we elkaar ook vinden op cruciale punten. We onderschrijven het grondrecht op demonstreren, en veroordelen geweld, vernielingen en intimidatie. Dit past niet in een academische gemeenschap waarin we juist in nuance en begrip onze verschillen onderzoeken. De COR gelooft ook dat (politie)acties altijd terughoudend dienen te zijn.

Verder vindt de COR het belangrijk om te weten hoe de situatie de afgelopen weken zo heeft kunnen escaleren en we zien graag dat de situatie zorgvuldig en onafhankelijk onderzocht wordt.

De Centrale Ondernemingsraad roept op tot de-escalatie binnen de universiteit. Met elkaar in contact blijven en naar elkaar luisteren is van uiterst belang op dit moment. Daarbij is tijdige en juiste informatie cruciaal.