Te weinig capaciteit, digitalisering, globalisering, verruwing van georganiseerde criminaliteit en maatschappelijke spanningen dragen bij aan kwetsbaarheid in het strafrecht. Tijdens het congres 'Ongehoord, ongezien' op 23 mei wordt er gereflecteerd op deze kwetsbaarheden. De eerste keynote is van demissionair minister voor Rechtsbescherming Franc Weerwind. Hij gaat o.a. in op de verbinding tussen de kwetsbaarheid van het strafrechtsysteem en de mens die hierin beland.

Er lijkt bij de toepassing van het strafrecht weinig ruimte voor het thema kwetsbaarheid. Centraal staat de robuuste overheidsreactie op allerlei soorten misdaad, waaronder ondermijnende en georganiseerde criminaliteit. Toch speelt kwetsbaarheid een belangrijke rol. Strafrechters, officieren van justitie, strafadvocaten en misdaadjournalisten kunnen geconfronteerd worden met allerlei dimensies van kwetsbaarheid. Aanleiding voor prof. dr. Sven Brinkhoff om juridisch professionals, journalisten en wetenschappers samen te brengen op een congres in het KIT in Amsterdam. Sven Brinkhoff zal ook de inleiding verzorgen. Het programma bestaat uit keynotes en paneldiscussies, en zal in goede banen worden geleid door EenVandaag-misdaadverslaggever Bram de Waal.

Keynote-sprekers zijn:

• Franc Weerwind, demissionair minister voor Rechtsbescherming
  • Sven Brinkhoff, hoogleraar straf(proces)recht aan de UvA
  • Ybo Buruma, raadsheer in de Hoge Raad
  • Yarin Eski, universitair hoofddocent Bestuurswetenschap aan de VU
  • Jan Meeus, misdaadverslaggever en podcastmaker NRC
  • Annette Nobuntu Mul, hoofddocent van de opleiding Ubuntu, Leiderschap & Burgerschap aan de Internationale School voor Wijsbegeerte in Leusden
  • Marieke de Hoon, universitair hoofddocent Internationaal strafrecht aan de UvA

Deelnemers aan de paneldiscussies en interviews zijn:

• Frank Wieland, oud-rechter, onder andere in het proces tegen Willem Holleeder
  • Alrik de Haas, strafrechtadvocaat, raadsheer-plaatsvervanger bij Gerechtshof Den Haag, en voorzitter van de Stichting Mens en Strafrecht
  • Jacco Janssen, rechter in Rotterdam
  • Bassir Roya, senior beleidsadviseur georganiseerde misdaad bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid
  • Theo de Roos, emeritus hoogleraar Strafrecht en strafprocesrecht aan Tilburg University
  • Bas Hellemons, PhD-Fellow (docent/onderzoeker) bij de sectie Strafrecht van de UvA
  • Miranda de Meijer, European Prosecutor en bijzonder hoogleraar Openbaar Ministerie aan de UvA
  • Marieke Rotman, onderzoeksjournalist bij Platform Investico

Doelgroepen

Het congres is gericht op strafrechtprofessionals, advocaten, journalisten, wetenschappers en studenten.

Praktische informatie

Het congres vindt plaats op donderdag 23 mei, van 08:45 tot 17:15 uur. Locatie: KIT, Mauritskade 64, Amsterdam.